Şirinler Komünist Miydi?

Önce "aşk" üzerine birşey yazmayı düşündüm, yazacaklarımın yarısını da daha yazmadan tasarladım kafamda. Ama klavye başına geçince, nedense, birkaç hafta önce aklıma gelen ve daha sonraya ertelediğim "Şirinler" konusunda yazmayı daha uygun gördüm...

 

Efenim, Şirinler'i bilmeyeniniz yoktur herhal. Öyle sevimli yaratıklar ki bu simörfler :) (şirinlerin ingilizcesi "smurf" oluyor bu arada)

 

Ancaaak... Yapılan bazı araştırmalara ve hatta master tezlerine göre bu sevimli çizgifilm aslında, başından sonuna "komünizm propagandası" içermekte. İtiraz etmeyin hemen, bi dinleyin önce :)

 

Şirinler dünyasının sahibi Belçikalı çizer Peyo, denilene göre bir sosyalistti. İlk defa çizgi roman olarak piyasaya sürüldüğü yıl olan 1958'de, malumunuz dünya iki büyük gücün kutuplaşmasından doğan büyük bir girdap içindeydi: ABD ve o dönemdeki adıyla S.S.C.B (şimdiki Rusya) arasındaki Soğuk Savaş! Sosyalist olduğu iddia edilen çizerimiz Peyo, Amerikan emperyalizmine olan karşı duruşunun da verdiği gazla, şirinler dünyasını yaratmış...

 

Peki neye dayanarak, komünizm propagandası yaptığı iddia ediliyor?

Birincisi, o bilge Şirin Baba, aynen Karl Marx gibi sakallı ve 'kızıl' bir şapka takıyor (diğer şirinlerin beyaz şapkaları varken, neden Şirin Baba'da kırmızı şapka dimi ama).

 

Sonraa... Şirinler köyünde "para" diye birşey yok. Tamamen komün bir yaşam sürüyorlar. Herkes toplum için çalışıyor ve herşey "ortak". Eşyalar, yiyecekler falan filan.

 

Kötü adama gelince... Gargamel'in saldırgan tavrı, tipik kapitalist tavrı iddia sahiplerine göre. Gözünü para hırsı bürümüş, altın düşkünü Gargamel'in bir diğer gizli mesajı da kıyafetinde. Siyah papaz cübbesi giyen Gargamel, Avrupa'daki kilise-din tekelini eleştiren bir diğer iddia.

 

Ne var canım, alt tarafı çizgi film demeyin. Komünizm propagandası yaptığı gerekçesiyle Amerika'da bir süre yayınlanması yasaklanmış Şirinler'in...

Ayrıca yine aynı iddialara göre Şirine feminizmi, Süslü şirin eşcinselliği, Güçlü ise maço erkeği temsil etmekte.

 

Ama neyin propagandasını yaparsa yapsın, "paylaşmanın", "kavga etmemenin", "kardeşliğin ve dostluğun" ne kadar güzel olduğunu anlattı yıllardır. Yayınlandığı tüm ülkelerde sevmeyen yoktu.

 

Alt amaçları ne olursa olsun, şirinleri çok sevdik biz :)

EkleBunu Sosyal Paylaşım Butonu

Yorum yaz! :: Arkadaşına Gönder!

17 yorum yazılmıştır

  1. Yazan: ergene | Tarih: Saturday, Ekim 10, 2009
    Konu: komınızm
    benım dıkkatımı çekense komınızmde kadınlarda ortak kullanılıyor ve şirinler çizgiflminde şirineden bi tane var her şey düşünülmüş bana cok enteresan gelıyo

    Bağlantı »

  2. Yazan: | Tarih: Pazar, Mayıs 31, 2009
    Konu: şirinler
    gelmiş geçmiş en güzel ve en yararlı çizgifilm..
    acaba önceden trt bu harika çizgifilmin verdiği mesajı bilseydi yayınlamaya devam eder miydi?? fakat şirinlerin yaşam tarzlarını beğenmişler ki yayınlamışlar. ve benimsemişler de... sadece adının "komünizm" olduğunu bilmiyorlarmış...

    Bağlantı »

  3. Yazan: isimsiz | Tarih: Pazar, Şubat 22, 2009
    Konu: Konuyu açan arkadaşı tebrik ediyorum.
    "Her taşın altında toprak vardır" düşüncesini benimsemiş ve bir bu kadar da taş devrinden kalma hurafelerle bizleri meşgul eden konun için sana kucak dolusu teşekkürler.Haa birde siteye üye olacaktım ama bu zihniyeti taşıyan insanlarla aynı ortamda bulunmak faydasız.Benim en korktuğum şey cehalet ve gaflettir ki bu sizde fazlasıyla var.dakka doksan olmuş daha gol yok.

    Bağlantı »

  4. Yazan: isimsiz | Tarih: Salı, Aralık 16, 2008
    Konu: bende beğendim
    ben kominist bir kürt'üm.beğendim bu paylaşımı.sakın kürt yazdım die beni faşist sanmayın.sadece kürtlerinde kominist olabileceğini belirttim.tüm kominist kardeşlerimi selamlıyorum.

    Bağlantı »

  5. Yazan: kominist | Tarih: Salı, Aralık 16, 2008
    Konu: katılıyorum
    ben bir kominist kürt'üm. bence şiirnler çok güzel yapılmış bir çizgifilm.. insanlar izlerken beğeniyorlar lafa gelince kötülüyorlar ama şunu bilsinler ki kominizm yönetim biçimi geldiğinde herkes önyargıda olduğunu olayları sorgulaması gerektiğini anlayacak..burdan bütün kominist kardeşlerimi selamlıyorm..

    Bağlantı »

  6. Yazan: sosyalist | Tarih: Perşembe, Mayıs 15, 2008
    Konu: anüüü
    anüü dien kişi aptal mahluk önce senm kendini incele gerizekhalı beyinsiz devletin aağzına dııttttt

    Bağlantı »

  7. Yazan: kominist | Tarih: Perşembe, Mayıs 15, 2008
    Konu: koministlik
    bende bir koninisttm türküm saniyorumki bunu yazan bir faşist ama bu insan farkında olmadan kenini kötülüyor olaylara bole bakmak güzel bişi ama herşeyi dinciler herşeyde bir sorun buluyor evet şirinlerin yapımcısı bir sosyalist koninist olduğu bell,i zaten ole zaten bole birisinden boole bir işş çıkar dincilker ancak başörtüsünü konuşuyor apttalar

    Bağlantı »

  8. Yazan: isimsiz | Tarih: Pazar, Nisan 6, 2008
    Konu: Sirin baba
    Görüldügü kadariyla komün yasam herkesin hosuna gitmesine ragmen herkes bir sekilde ona karsi anlamsiz bir kin duymakta sebebi nedir bilemiyorum ama bana cok sacma geliyor burda komün yasami anlatan sirinleri övüp sonra komünistlerin böyle bir yasam icin savasini kinayip onlara küfretmek. Farkinda olmadan kapitalizm tarafindan yapilan devrim karsiti propagandanin icerisine cok fena bir sekilde sürüklenmis bir durumdayiz biraz kafamizi kaldirip etrafa bakmamiz gerek...

    Bağlantı »

  9. Yazan: Sevgiler | Tarih: Perşembe, Şubat 7, 2008
    Konu: şirinler
    Kim ne derse desin Şirinlerin Sosyalizm'i temsil ettiği bir gerçektir.işin ilginci ise insanlar bunun aslını bilmeden Şirinleri çok sevdiler ve hayran kalıp benimsediler. ama baştan bu ideolojiyi yansıttıkları bilinse kim izlerdi. Tarafsız olmak gerekirse insanlara bir şeyi kötü diye öğrettiklerinde hep bir önyargı oluyor. bu olaydaki gibi. Ama isim kullanmadan yapılınca kendi istekleri ile uyuştuğunu fark edip hayran kalıyorlar bilmeden. aynı selvi boylum al yazmalım'da olduğu gibi. Bu sinema filmininde yazarı sovyettir ve emeğin en kutsal değer olduğunu işlemiş ve anlatmıştır.

    Bağlantı »

  10. Yazan: Sevgiler | Tarih: Perşembe, Şubat 7, 2008
    Konu: şirinler
    Gargamel'in üzerindeki elbise misyonerlerin giydiği elbisedir.

    Gargamel'in kedisi azman ise;
    ABD'nin peşinden ayrılmayan küçük ülkeleri sembolize eder..

    Ayrıca şirinlerin İngilizce yazılımı smurf'tur, bu da "socialist men under red flag" yani türkçesi kızıl bayrak altında yaşayan adamlar..dır.

    Bağlantı »

  11. Yazan: büşra | Tarih: Pazartesi, Eylül 24, 2007
    Konu: şirinler!!
    merabalar bendaha sitenizde yeniyim. şirinlerin onu anlatmakla hiç bi alakası yok haa bide siz demişinizki büyük baba neden kırmızı şapka takıyor diye çünkü o başları değişik renk takması lazım neyse yinede yazdığınız için teşekkür ederim.

    Bağlantı »

  12. Yazan: punkek | Tarih: Cuma, Nisan 27, 2007
    Konu: anüüüüü !!!
    aslında zamanında bu çizgidiziyi bize göstermeden önce devletimizin bunu incelemesi ve bizim yönetim biçimimize aykırı olduğu için de yayınlamaması gerekirdi ;)

    Bağlantı »

  13. Yazan: sinan yeşilyurt | Tarih: Pazartesi, Nisan 23, 2007
    Konu: şirinler
    iyide bu her çizgi romanda yapılan bi uygulama fikret sadece şirinlere özgü değil çoğu çizgi filimde bunu uyguluyorlar çizgi kahramanlara başka misyonlarda yükledikleri oluyor yaratıcılarının

    Bağlantı »

  14. Yazan: ozgan | Tarih: Pazar, Nisan 22, 2007
    Konu: Beğendim.
    Harika.......

    Bağlantı »

  15. Yazan: degirmenlerekarsi | Tarih: Cuma, Nisan 13, 2007
    Konu: bilinçaltına bilinçaltına...
    faydalı bir paylaşım olmuş; teşekkürler gezgic...

    yapılan araştırma sonuçlarına katılıyor ve inanıyorum... zaten asıl verilmek istenen şeyler hep arkadadır, satır aralarında, sembol ve kıyafetlerdedir... neden direkt biince yüklensin ki öz mesaj; bilinçaltına sokuşturulmak ve orda daha uzun süre yaşamasını sağlamak varken...

    ilköğretim ders kitaplarında da bilerek ya da bilmeden yapılan da bu değil midir; anne hep mutfakta yemek hazırlar, salonda örgü işler, baba gazete okur köşesinde... baba ile annenin ayrılmasından söz edilirken "baba, anneyi boşadı" cümlesi ile kadının daha aciz olduğu, geri planda yer aldığı zihinlere işlenir...

    etkili bir yöntem... inceleme ve çözümleme yapılıp, yeni bir bakış açısı ve yaklaşım belirlenirken de bu, dikkate alınmalı...

    Düzenleyen degirmenlerekarsi gün: Friday, April 13, 2007 saat: 20:06

    Bağlantı »

  16. Yazan: Öney | Tarih: Cuma, Nisan 13, 2007
    Konu: yorumcu
    Farklı bir yaklaşım ama tesbit için tebrikler diyorum.Her göz göremez.Ayrıca dayanışma vb.duygular toplum millet,aile olgusunun gerekleridir bunun siyasi bir yönü varsa da işe gerçekci bakmakta fayda var.Önyargılarımızdan kurtulalım,doğruyu ifade etse bile görmek inanmak istemediğimizde görmüyoruz yine.

    Bağlantı »

  17. Yazan: hussoloji | Tarih: Cuma, Nisan 13, 2007
    Konu: :-)
    En çok da gözlüklü şirini severdim ben :-)
    Saygılar Gezgiç Hocam...İyi Çalışmalar...

    Bağlantı »

Yorum yaz!